Hobart en Sydney

28 november 2015 - Sydney, Australië

Goedemiddag mensen,

op dit moment zitten we bij het vliegveld te Hobart, te wachten op onze vlucht. Hobart is een plaats, waaraan we met gemengde gevoelens zullen terug denken. Het overlijden van broer Lei werpt een diepe schaduw over ons verblijf hier, op het einde van onze vakantie. Gelukkig hebben we alsnog contact kunnen maken met onze familie, waardoor we waarschijnlijk toch het afscheid van Lei kunnen bijwonen, volgende week.

Ondanks de ellende hebben we toch een dagcruise op zee gemaakt, gevaren langs steile klippen met zeeleeuwen, prachtige blowholes gezien en gebonkt op een woelige zee, met allerlei blauwtinten. Het geheel was prima verzorgd en de stevige wind op zee, blies ons hoofd een beetje leeg.

Onze tweede dag alhier, hebben we besteed aan ons zelf en de familie, omdat we inmiddels wel contact konden maken. Op de namiddag hebben we nog een korte wandeling gemaakt, maar onze gedachten speelden ons toch parten, zodat we vroeg zijn gaan dineren om de avond vrij te hebben, voor overleg met onze familie. Onze gastvrouw was heel betrokken met de situatie en vervulde allerlei diensten, om ons verblijf toch wat op te fleuren.

Rondom het huis met prachtige rozen lopen veel dieren, zoals ezels, schapen, alpaca's, diverse pauwen en ganzen, op de weide. Een donzige eend, ontvreemd van haar moeder, werd door onze host vertroeteld en maakte daarbij mooie pee-wee geluidjes. Leuk om te zien allemaal, evenals de hoefsmid die de hoefjes van de ezels kwam verzorgen. Bij het afscheid, bood Christine ons een gratis verblijf aan, als we weer naar haar B&B zouden komen, in de toekomst. Mooi gebaar toch..!

Achter een tiental minuten vertrekken we richting Sydney, waar we een kleine drie dagen zullen verblijven, alvorens te vertrekken naar onze stop-over in Hong Kong, waar we nog twee nachtjes zullen slapen, om dan komende zondag te vertrekken naar huis.

ROYAL BOTANIC GARDENS SYDNEY

SYDNEY

Hoewel Sydney vooral bekend is door drie bezienswaardigheden, nl. het Opera House, de Bridge en de Harbour, met de verschillende wijken daaromheen, zoals Darling Harbour en Cockle Bay Warf, heeft de stad veel meer te bieden. Ook ten opzichte van Melbourne, tenminste in onze optiek. Met name de botanische tuinen, het oude stadsgedeelte met bijv. Martin place, en de mooie St.Mary-Cathedral, nodigen uit tot een bezoek of verblijf. Daarnaast zijn er natuurlijk ook weer een aantal Aziatische wijken en even buiten de stad de "Blue Mountains", een prachtig bebost gebied met veel eucalyptus bomen, vandaar dus deze naam.

Nog enigzins verdoofd, komen we aan op het rustige "domestic" vliegveld en reizen we per aansluitende trein, comfortabel naar ons appartement, wat redelijk centraal in de stad ligt. De eerste dag wandelen we rond in Darling Harbour, het meest trendy uitgangscentrum van Sydney, waar veel "events" plaats vinden en bijgevolg ook veel lawaai is. We proberen nadien in de buurt van ons verblijf hier, een "normaal" restaurant te vinden, met als resultaat, vermoeide ledematen en een chinees gerechtje in een van de vele Aziatische eethuisjes. Er zullen best wel restaurants zijn, die iets anders dan Chinees food, hamburgers of fish and chips, op tafel brengen, maar dat is dan wel zoeken naar een speld in een hooiberg! Wij hebben ze eerlijk gezegd, niet gezien op onze wandelingen door de stad.

Dag 2 slapen we uit, want gisteravond was het door internet-problemen, - voor contact met thuisfront - , wel erg laat geworden, ook al door het tijdsverschil met Nederland. Na een sober ontbijt, boterhammetje met jam en koffie met koekje, wandelen we door de Royal Botanic Gardens, richting Opera House, waar we een rondleiding door dit toch wel aparte gebouw willen maken. Bij de Cathedral van St. Mary maken we van de gelegenheid gebruik om een kaarsje te branden voor broerlief en vervolgen daarna enigzins "verlicht" ons pad.

Toen we gisteren, voor het eerst het Opera House zagen, viel ons dat allebei een beetje tegen. De kleur is niet wit, maar een beetje beige, en kleiner dan ik me had voorgesteld. Tja,..... het kan verkeren in het leven, niet altijd komen je verwachtingen uit, nietwaar! De constructie echter is prachtig en uniek. De hele buitenbekleding bestaat uit kleine tegeltjes, die in verschillende patronen zijn aangebracht. Mooi om deze effecten van kortbij te zien. Van binnen vallen de theater- en drama-zaal wat tegen, veel kleiner dan gedacht, echter de klassieke concertzaal is wel respectabel groot en mooi van vorm. Het podium ligt een beetje in een trechter, terwijl de zaal toch wat resonantie heeft.

Het geheel is erg commercieel met veel lawaai in de lobby's en heeft ook niet de grandeur van een groot theater in mijn ogen. De in Nederland verguisde Edo de Waard is hier chef-dirigent en dat past een beetje bij dat beeld. Het is allemaal al gauw "lovely en fenomenal" en niet zo kieskeurig. Ook de produkties die op de planken komen, zijn niet echt vernieuwend, een beetje oudbollig allemaal, hoewel ik wel graag "Diane Krall" had willen zien en horen, maar die komt hier pas in januari 2016,....te laat voor ons dus.

Ook in Sydney is er, evenals in Melbourne, een prachtige bibliotheek annex galerie te vinden, met in dit geval een expositie met mooie foto's van bekende pop-artiesten uit onze tijd, zoals "De Stones, Iggy Popp, Rod Steward en Madonna" natuurlijk, omlijst met programmatuur van vroegere optredens en bühne-beelden. Leuk om weer eens te zien. Als contrast hangen in een zijbeuk, komische oude karikaturale prenten uit de tijd van de eerste wereldoorlog, waarin de  Aussie's, Europa te hulp schoten in hun strijd tegen de onderlinge verdeeldheid.

Op onze cultuur-wandelingen door de stad de afgelopen dagen, hebben we mooie en minder mooie zaken gezien. Mooie doorkijkjes en optrekjes, portieken gevuld met zwervers of "homeless people", en veel verkeerslawaai in de grote doorgaande straten. Er is wel een tram, maar die heeft maar een kort tracé. Men is bezig met de bouw van een Light Rail Network in de stad, om het verkeer 'n beetje in goede banen te leiden.

Inmiddels zijn we op weg naar Hong Kong, de laatste stop-over op onze Australië trip. Dit betekent ook, dat dit het laatste reisverhaal is en onze laatste foto's. We willen jullie bedanken voor jullie spontane reactie's en de interesse in onze belevingen. Wellicht tot een volgende keer.

Groetjes, Els en Tjeu

1. Frits Fransen:
    Hallo Eld en Jeu
    Jammer dat jullie vakantie op einde overschaduwd wordt door het overlijden van broer Lei
    Wij ensrn jullie veel sterkte en een behouden vlucht naar huis
    Groeten Phil & Frits
  2. Anton:
    Hallo Els en Tjeu,

Jullie reisverslagen heb ik met veel plezier gelezen. En door de foto's krijg je een goed beeld van de plaatsen die jullie bezochten.
    Jammer dat er zo'n abrupt einde aan komt door het overlijden van jullie broer Lei. Gecondoleerd met dit verlies.
    Fijn dat jullie op tijd terug kunnen zijn voor de begrafenis.

Groet,
    Anton
  3. Ria Slaman:
    Els en Tjeu,

Gecondoleerd met het overlijden van jullie broer Lei.
    Ik wens jullie een behouden vlucht naar huis.

Liefs, Ria
  4. Bella:
    27 november 2015
    hoi weet hoe het voelt als je zo iets krijgt te horen op vakantie dan gunde je vleugels voor snel thuis te zijn tot ziens
  5. Nike-Math:
    27 november 2015
    Dit is geen leuk thuiskomen,na zo,n bericht gecondoleerd.
    En een goede vlucht naar huis.
    Groet Nike en Math.
  6. Pieter:
    28 november 2015
    Wat een domper geeft dit tijdens je vakantie.
    Gelukkig dat je nog de begrafenis kunt meemaken.
    Zover ik me nog herinner heb jij altijd veel voor je broer gedaan. Laat dit een troost zijn.
    Veel sterkte bij het verlies er van en een behouden trugreis gewenst
  7. Corinne:
    Tjeu en Els,
    gecondoleerd, met het verlies van jullie broer Lei.
    een rustig reis terug.
    Corinne en Jan.
  8. Marleen en Léon:
    28 november 2015
    Wij wensen jullie een behouden thuisreis.
    Jullie ijskast is inmiddels weer gevuld.
    We zien ons a.s. maandag.
  9. Magda:
    Gecondoleerd en sterkte dinsdag ,
    Goede reis terug bel wel volgende week
  10. Saskia:
    29 november 2015
    Dat is inderdaad niet leuk om zo de reis af te sluiten! Wens jullie veel sterkte en een veilige terugreis!
    x Sas
  11. Rob en leonie:
    29 november 2015
    Wij wensen jullie heel veel sterkte toe.
    Goede reis naar huis.
  12. Marianne sipers:
    1 december 2015
    Jel veul sterkte mit t verlees van Lei, Dat is neet leuk thoes komme. Veer wunsche uch ein gooi trukreis hopelijk zonder problemen .Ver hubbe genote van de reisverschlage en de schwanne foto's tot gauw.De sieperkes