Mareeba, Tabia en Maram

21 oktober 2015 - Mareeba, Australië

Nu we weer met beide voetjes op het vaste land zijn aangekomen en in Wongaling Beach zijn aanbeland, na een dag met flinke wind en regen, is het tijd om even wat zaken te ordenen en uit te slapen.
Daar hebben we alle mogelijkheid voor, omdat we een reusachtige grote villa ter beschikking hebben. Ik denk dat onze reisagent heeft gedacht, dat we de jaarlijkse familie bijeenkomst, dit jaar hier zouden houden.
Ons vakantiehuisje heeft maar liefst drie grote slaapkamers, een aantal badkamers, een levensgrote woonkamer en keuken, diverse terrassen, zwembad, ligstoelen, met het strand aan de overkant van de straat. Je kan het zo gek niet bedenken. Belachelijk groot allemaal voor ons tweetjes. Soms is het zoeken waar de een of de ander verblijft. Het heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat het vakantieseizoen eigenlijk nog moet beginnen en er nog veel leeg staat, en de prijzen dus redelijkheid laag zijn. Nou ja,...beter te groot dan te klein, nietwaar!

Het weer, ...daar gaan we weer, is ook hier erg wisselvallig. Veel wind, met af en toe cycloonse rukwinden, felle zon, kletterende regenbuien, blauwe luchten en donkere wolken. Het is er allemaal. Gelukkig is het op het ogenblik een beetje stabiel, af en toe zon en zo'n 25 graden. We maken een korte strandwandeling en "skypen" wat met het thuisfront. Verder de nageltjes wat bijknippen en lakken en de apparatuur weer voorzien van nieuwe energie. Voor de rest wat luieren en een hapje eten. Vakantie in optima forma!

Morgen vertrekken we naar de Jabiru Safari Lodge, in Mareeba, waar we in de middag al een Sunset Wildlife Safari-tocht hebben. Dus gaan we vroeg op pad, want we moeten eerst nog zo'n 190 km rijden, alvorens de Mareeba Wetlands te bereiken.

Aangekomen in Mareeba hoeven we in ieder geval niet te mopperen over het weer, want de zon schijnt hier volop. Op de weg hier naar toe, hebben we wederom kunnen genieten van de prachtige natuur van The Atherton Tablelands. Vele watervallen, mooie wandelwegen in een glooiende omgeving met veel groen. We drinken een goede koffie in een kleine B&B en hebben een leuk gesprek met een ouder echtpaar, waarvan de man herstellende is van een heupoperatie, die bij hem moeizaam is verlopen.

Als we praten over de economische crisis en aanverwante zaken, komt de tweede wereldoorlog onvermijdelijk voorbij. Ook nu weer wordt er gevraagd naar onze relatie met Duitsland en kan je goed merken, dat de oudere generatie hier, nog enige moeite heeft met het verleden, en de rol van de Duitsers toendertijd.

De tegenstelling met Wongaling Beach is erg groot. In vergelijking tot de kapitale villa aan het regenachtige strand, moeten we het nu doen met een safaritent in de droge en hete savanne. Zo'n kleine 10 km verwijderd van de bewoonde wereld, verblijven we in een kurkdroog natuurgebied, met grasland, savanne woodland en enkele lagoons in deze freshwater wetlands, als er tenminste regen valt, wat de laatste maanden niet meer het geval is! Bij het openritsen van onze tent kwamen we al snel de eerste spin tegen, die hier ongeveer een cm of 8 in doorsnee is. Het is even wennen en terug naar de basics. Een ventilatortje als airco, douchen in een halfopen overkapping en allerlei rare geluiden 's nachts op het tentdak. Maar er is wel licht en water, een goed werkend toilet en prima bedden.

De gemeenschappelijke ruimte bij de receptie, even verder op, is prachtig gelegen aan de lagoon, met zwarte zwanen, allerlei reigers, diverse soorten watervogels, eenden, ganzen, kraanvogels en veelkleurige goudvinken, waarvoor hier een project is opgezet. De Sunset tijdens het diner op het grote uitkijkterras voorziet ons daarbij van een romantisch sfeertje.
We maken een avond- en een ochtend safari, waarbij we de nodige kangaroos en wallaby's spotten en natuurlijk het uitbundige birdlife. Ook een rechtoplopende lizard loopt ons voor de voeten, leuk om te zien!
Overdag is het veel te warm om iets te ondernemen, dus luieren we wat rond op de veranda, en maken tijdens de lunch kennis met twee Duitse jongedames uit Franfurt, die tijdelijk werkzaam zijn op het resort. Tegen zonsondergang hebben we nog een kort kano-tochtje gedaan op de lagoon alvorens we konden genieten van een heerlijk diner. Daarna hebben we op de keukentrap nog uitvoerig gebabbeld met Tabia en Maram uit Frankfurt, over hun wederzijdse kennismaking en hun belevenissen in Australië. Heerlijke meiden om te ontmoeten, op hun ontdekkingstocht naar balans in hun leven.

Morgen vertrekken we, naar onze één na laatste bestemming in deze mooie regio, Cow Bay, om de maandag daarna, naar Alice Springs te vliegen. De tijd gaat snel, want we zijn inmiddels al een goede drie weken onderweg.

Saluut, Els en Tjeu

DISPLAY "WESTERN BOWERBIRD "

KRAANVOGELS IN "MAREEBA WEDLANDS"

1. Magda:
    25 oktober 2015
    Weer een leuk verhaal die kangaroo's zijn leuk hè een spin vind ik minder leuk zo'n tent met die veranda menig een wou nu met jullie ruilen nog veel plezier.
  2. Frits Fransen:
    Beste Els en Tjeu,
    We genieten van jullie reisverslagen Phil vraagt geregeld niets gehoord van Tjeu
    Ik wel dat jullie nu wel een beetje beter
    weer krijgen
    Hier in het Schinnense gaat alles zijn gangetje, kleinkinderen hebben herfstvakantie dus het wordt een druk weekje
    En 4 nov wordt Phil 70, nog een feestje
    te vieren
    Gr vanuit Puth
    Phil & Frits
  3. Ton Prikken:
    25 oktober 2015
    Hallo, jullie maken wel alle weers temparaturen mee wat daar
    aanwezig zijn.Maar dat behoort bij deze reis denk ik.Hopelijk zien jullie nog veel van de mooie natuur die daar aanwezig is. Hier in Berg is niks speciaals te melden, en spinnen van 8 centimeter hebben wij niet, alleen marters. Gr: Ton.